Caspar van Eerden

Caspar van Eerden volgt de Lerarenopleiding Geschiedenis en is studentmedewerker bij Mentoren op Zuid. Hij beschrijft zijn ervaringen in de samenwerking met docent Soesja Pijlman.

“Beste Soesja,
Ik vond het mooi om te zien hoe we elkaar, soms onbewust, aanvullen. Het ‘Good cop, Bad cop’ principe lag me wel. Soms kan het heftig overkomen wanneer een student wordt gecorrigeerd door een docent. Maar daarnaast zag ik mijn rol vooral als medestudent die wat meer ervaring heeft. Het meest wat bij mij past en wat me goed af gaat is die onderstroom bewaken. Dat we als studentengroep allemaal dezelfde richting op blijven fietsen. Wanneer het bijvoorbeeld opvalt dat een student steeds minder vaak aanwezig is, spreek ik hem of haar gewoon aan. “We zitten inmiddels al in week 15 en volgens mij wordt het nu wel tijd dat je iets harder moet gaan fietsen”. Wanneer een docent zoiets zegt, komt dat toch anders aan. Ondanks dat sommige studenten even oud zijn of zelfs ouder dan ik, nemen ze zo een opmerking toch makkelijk aan. Toch ben je voor mij, én voor veel andere studenten een verademing. Het sociale en humane aspect dat jij aan jouw docentschap vasthangt is mooi en ik hoop dat je dat vooral blijft doen. Tegenwoordig moet alles snel en zakelijk gaan, ook in het onderwijs. Jij voegt daar een stukje menselijkheid aan toe en dat wordt gewaardeerd. Ik hoop dat we de volgende periode weer aan elkaar gekoppeld worden.”