Creatieve ideeën over aanpak obesitas
Binnen het CMI-lab zijn studenten van de opleidingen Communicatie en Communicatie Creative Media and Game Technologies naar de preventie van Obesitas aan de slag gegaan met het vraagstuk: ”Hoe kunnen we met behulp van ondersteuning in de privé-situatie bewustwording creëren rondom obesitas en zo vanuit zelfmanagement obesitas weten te verminderen voor de bewoners uit Katendrecht en de Afrikaanderwijk?”
Groep 1 BUURT010
Deze groep vertelde dat er behoefte is aan sociaal contact en kennis over gezonde leefstijl. Zij bedachten een app met challenges in samenwerking met huidige initiatieven in de wijken, waarbij visuele identiteit, kleuren en symbolen zorgen voor verbinding, gezondheid en plezier. De app heeft functionaliteiten zoals, challenges, buddy’s, groepschats en een leaderbord. Deze app is onderdeel van de campagne Samen een gezonde leefstijl. Klik op de afbeelding hieronder voor meer foto’s.
Groep 3 JOURNY
De Journy App, is een applicatie bedacht voor kinderen met obesitas. Door deze kwetsbare doelgroep is goed rekening gehouden met AVG. Ze bedachten rondom de app een marketingplan met een sociaal aspect en positive empowerment. Met de JOURNY app ontdekken kinderen verborgen challenges en raadsels bij zichzelf in de buurt die zij samen met buurtkinderen kunnen oplossen! Klik op de afbeelding hieronder voor meer foto’s.
Groep 2 MYND
De focus ligt niet langer meer op BMI. De kracht ligt bij: mindful eating en body positivity. Het is bedoeld voor jonge vrouwen en positioneert zich op een unieke wijze tegenover de beschikbare tools, door de focus van ‘BMI’ te verschuiven naar ‘Mindful me’. Het heeft features zoals mogelijkheid om voeding in te vullen, sportschema’s, koppeling met spotify-app, moodtracker, quote van de dag en koppeling met een buddy. Klik op de afbeelding hieronder voor meer foto’s.
Groep 4 EMeter
Deze groep legt de focus op emotie eters. Zij voelen een grote mate van schaamte, eenzaamheid, verdriet en stress. De Emeter speelt in op emoties en geeft deze mensen een buddy. Gebruikers vullen elke dag in door middel van een emoticon. De positieve affirmaties worden gemeten en teruggekoppeld met een positieve beloning die de positieve mindset verhoogd. Klik op de afbeelding hieronder voor meer foto’s.