Vraagstuk: Inhoud DigiKoffer
Aanleiding:
Samen met een focusgroep van ouderen hebben de Stadstrainers onderzocht welke producten iets toevoegen voor senioren, zodat zij langer thuis kunnen blijven wonen. Hier kwamen een aantal goed bruikbare producten uit, zoals de automatische blikopener en de tandpastadispenser.
Inmiddels is de koffer uitgebreid en bevat hij 12 producten, een tablet met filmpjes van deze producten en een aantal gratis apps die belangrijk of handig kunnen zijn voor ouderen.
Vraag:
– Welke producten, apps of websites kunnen een goede toevoeging zijn voor de senioren?
– Tegen welke (dagelijkse) problemen in hun woonomgeving lopen ouderen aan? Zijn er eHealth producten die dit probleem kunnen oplossen of verlichten?
– Voor welke problemen zijn nog geen producten ontwikkeld?
– Welke oplossingen kunnen hiervoor bedacht worden?
– Zijn deze producten of apps ondersteunend en makkelijk te ontwikkelen en in te zetten binnen dit project?
Vraagstuk: Huisbezoek, aanschaf producten, opvolging en borging
Aanleiding:
SOL organiseert of sluit aan bij bijeenkomsten in heel Rotterdam om de DigiKoffer te presenteren aan de ouderen. Diverse organisaties worden benaderd om ook daar de koffer te kunnen presenteren.
In eerste instantie hadden we gedacht bij de senioren op huisbezoek te gaan, daar de koffer te presenteren en een van de producten uit te lenen om te zien of het geschikt was om een probleem (deels) op te lossen. Sommige producten zijn vrij simpel te gebruiken, andere producten zijn niet geschikt voor de uitleen door de complexe installatie en de afhankelijkheid van hulp van bijvoorbeeld mantelzorgers aan het product.
Ouderen zouden wel ondersteuning kunnen gebruiken bij het zoeken van het juiste product voor een probleem thuis en het kopen van dit product via het internet.
Vraag:
– Welke stappen moeten we voorbereiden voor de bijeenkomsten om opvolging mogelijk te maken?
– Hoe maken we deze opvolging laagdrempelig voor de ouderen?
– Aan welke producten moeten we denken? Aan de producten uit de koffer, of kan er vanuit SOL samen met de oudere gekeken worden wat er daadwerkelijk nodig is om voor hem/haar het langer thuis wonen te vergemakkelijken?
– Welke barrières zijn er en hoe kunnen wij ondersteunen? (financieel, niet digitaal vaardig enz.)
– Willen en kunnen de ouderen zelf internetbankieren als er een product aangeschaft gaat worden? Kunnen wij hen hierin ondersteunen en hoe kunnen we hier veilig mee om gaan? Moeten we hiervoor de mantelzorgers betrekken?
– Moeten hier professionals bij betrokken worden? Of kunnen vrijwilligers of studenten hier iets in betekenen?
– Zijn er leveranciers in Rotterdam die hier iets aan bij kunnen dragen?
– Wie is er verantwoordelijk voor als klanten niet tevreden zijn over het geadviseerde product?
– Op welke wijze kan SOL na de bijeenkomsten toetsen of ouderen er daadwerkelijk iets mee hebben gedaan of gaan doen? Kunnen wij in gesprek blijven en hen na een maand of kwartaal nog eens benaderen?
– Kunnen de studenten binnen dit onderzoek nadenken over een gesprekleidraad of presentatie die een-op-een gegeven kan worden of aan groepen ouderen? Denk hierbij niet alleen aan de ouderen maar ook aan nieuwe vrijwilligers die dit op gaan pakken.