Oplevering:
De hoofdvraag van dit onderzoek is: “Hoe kunnen de huisbezoeken ingezet worden om digitale vaardigheden te verbeteren bij ouderen (65+) ten behoeve van de DigiKoffer?”
Voor dit onderzoek is er literatuur onderzoek en praktijk onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat digitale vaardigheden in vier categorieën verdeeld kan worden, namelijk basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Door dit onderzoek is duidelijk geworden dat veel ouderen onzeker zijn, niet gemotiveerd zijn en/of te weinig kennis hebben. Ten slotte wordt er beschreven dat ouderen, die digitaal vaardiger willen worden, graag persoonlijke voorlichting krijgen over hoe de digitale apparaten werken. De conclusie van dit onderzoek is dat ouderen ondersteunt moeten worden bij de digitale vaardigheden. Veel ouderen vinden het prettig als zij de digitale vaardigheden één op één uitgelegd krijgen of in een klein gezelschap.
Het advies om verder te gaan:
De aanbeveling vanuit het onderzoek voor SOL is om één op één gesprekken te houden met ouderen om de digitale vaardigheden aan te leren. Ook kan er verder onderzoek gedaan worden.
De volgende studenten gaan aan de slag met:
Voor een verder onderzoek is de aanbeveling om te kijken naar hoe het huisbezoek er uit moet gaan zien om de ouderen te ondersteunen digitale vaardigheden aan te leren.
Wil je meer weten, heb je ideeën over een vervolg of wil je aansluiten bij dit project? Mail H.houwers@hr.nl en H.rosendal@hr.nl.