Samen met de groep-8 leerlingen werken we aan het waterbewustzijn van de volgende generatie. Om alles te weten te komen over hoe we in Nederland aan water werken, heb ik ze een Waterboekje gegeven. Hierin staat alle info die nodig is om jezelf op te leiden tot jong-ingenieur. In het Waterboekje staan enkele ontwerp-opgaven, die afgewisseld worden met stukjes inhoudelijke kennis. Door de leerlingen in het ontwerpproces te volgen, kom ik te weten hoe ze dingen doen, én hoe kennis ze motiveert om dingen ánders te doen.”

 “Dit onderzoek is voor mij een geweldige manier om iets terug te geven aan de maatschappij!”

Duco geeft online-instructie aan groep-8 leerlingen over hoe we ontwerpen met water:

Ons klimaat verandert en wij veranderen mee. Dat is de kernboodschap die ik aan de groep-8 leerlingen van OBS Blijvliet in Hillesluis wil meegeven. De uitdagingen voor ons waterland komen vanuit de zee en de lucht, de bodem en onszelf. Wat betekent het nou om onder de zeespiegel te wonen? Als je antwoord op deze vraag kan geven ben je ‘waterbewust’. Je weet wat de kansen en bedreigingen van het water zijn.

Constant worden er schoppen in de grond gestoken om ons land droog te houden. Om de dijken te versterken. Om het regenwater dat op onze stad valt te kunnen opslaan en afvoeren. Om het stedelijk klimaat prettig te houden. Maar stel je voor, dat die schop pal voor je huis in de grond wordt gestoken. Zou je dat prettig vinden, als je niet weet waarom we dat nou eigenlijk doen? Ook dat is waterbewustzijn.

Samenwerking

Rotterdam zoekt aansluiting bij de grote regionale vraagstukken door onderwijs en onderzoek te verbinden met de praktijk. Juist in die verbinding wordt nieuwe kennis verworven. Deze kennis komt ten goede aan de praktijk en geeft richting aan onderwijsvernieuwing in de opleidingen van toekomstige professionals. Tegen deze achtergrond bouwt EMI met Hogeschool Rotterdam, samen met culturele en sociale pioniers, bedrijfsleven, gemeente, zorg, onderwijs, welzijn, wetenschappers en studenten.