LEREN EN CREËREN IN WIJKSTUDIO HILLESLUIS

In het hart van de wijk Hillesluis trekken bewoners, ondernemers en studenten met elkaar op. Afstudeerders Myka en Duco vertellen over unieke samenwerking met buurtmoeders en kleuters.

Myka: “In deze toch wel gekke tijd, wordt er veel van ons als samenleving gevraagd. Vooral flexibiliteit en creativiteit. Zo ook binnen mijn afstuderen. In de afrondende fase van mijn studie, onderzoek ik vanuit EMI hoe families met een niet-westerse emigratieachtergrond het ervaren om in de wijk Hillesluis te wonen. En wie weten dat nu beter dan de families zelf? Daarom vind ik het belangrijk om het gesprek met hen aan te gaan en te luisteren naar de diverse verhalen.

Afgelopen week heb ik, ondanks alle beperkingen, het genoegen gehad om met de Buurtmoeders van Hillesluis te spreken. Samen met coördinator Aysel Tan (zie foto) zijn de buurtmoeders al sinds 2007 de ogen en oren van de wijk. Zij zetten zich in voor het sociaal, schoon en veilig samenleven in Hillesluis. Dit doen zij door verschillende activiteiten te organiseren, zoals buurtontbijten voor en door bewoners. Daarnaast doen zij mee aan trainingen, voorlichtingen en nog veel meer leuks voor jong en oud. Zo zorgen zij er samen met de andere buurtbewoners voor dat iedereen kan participeren binnen de wijk en zichzelf kan blijven ontwikkelen.

Ik ben dankbaar dat EMI de samenwerking met buurtbewoners stimuleert en ik op deze manier dit project samen met de doelgroep kan ontwikkelen.“

Leren en creëren doen we samen, vooral nu – Myka Stobbe, afstudeerder Wijkstudio (Leisure en Event Management)

Duco: “Ons klimaat verandert en wij veranderen mee. Dat is de kernboodschap die ik aan de groep-8 leerlingen van OBS de Blijvliet in Hillesluis wil meegeven. De uitdagingen voor ons waterland komen vanuit de zee en de lucht, de bodem en onszelf. Wat betekent het nou om onder de zeespiegel te wonen? Als je antwoord op deze vraag kan geven ben je ‘waterbewust’. Je weet wat de kansen en bedreigingen van het water zijn.

Constant worden er schoppen in de grond gestoken om ons land droog te houden. Om de dijken te versterken. Om het regenwater dat op onze stad valt te kunnen opslaan en afvoeren. Om het stedelijk klimaat prettig te houden. Maar stel je voor, dat die schop pal voor je huis in de grond wordt gestoken. Zou je dat prettig vinden, als je niet weet waarom we dat nou eigenlijk doen? Ook dat is waterbewustzijn.

Samen met de groep-8 leerlingen werken we aan het waterbewustzijn van de volgende generatie. Om alles te weten te komen over hoe we in Nederland aan water werken, heb ik ze een Waterboekje gegeven. Hierin staat alle info die nodig is om jezelf op te leiden tot jong-ingenieur. In het Waterboekje staan enkele ontwerp-opgaven, die afgewisseld worden met stukjes inhoudelijke kennis. Door de leerlingen in het ontwerpproces te volgen, kom ik te weten hoe ze dingen doen, én hoe kennis ze motiveert om dingen ánders te doen.”

Dit onderzoek is voor mij een geweldige manier om iets terug te geven aan de maatschappij! – Duco Kuijer, afstudeerder Wijkstudio (Watermanagement) 

Duco geeft online instructie aan groep-8 leerlingen over hoe we ontwerpen met water

EMI op Zuid

Blijf op de hoogte blijven van al het nieuws via onze socials:

Ook onze programma’s zijn te volgen via social media.

Recent nieuws

Hier vind je ons meest recente nieuws.

De Gezonde Wijk

Start Impactmeting Do it!

Studenten MOS onderzoeken hoe sociale ondernemers op Rotterdam-Zuid hun waardepropositie kunnen vermarkten. Concrete plannen worden in mei 2021 gepresenteerd.

Extra steuntje én een leerzame praktijkervaring

Door de schoolsluitingen is het soms complex om de verbanden tussen de vaste partnerscholen en opleidingen van Mentoren op Zuid in traditionele live-vorm op school in te zetten.

Maak een positief verschil!

Optekenen van verhalen – storytelling – als een systematische manier om data te verzamelen en gebruiken. Dat is het onderwerp van afstudeerder Tim Verhoeven.