Rondje Next Level!

verslag Marjon Schrama

Donderdag 1 juli heeft een kleine groep een rondleiding gehad langs sociaal ondernemers in een Rondje Next Level Rotterdam-West. Persoonlijk heb ik tijdens deze fietstocht van ca. 6 km langs vier verschillende ondernemers veel inspiratie opgedaan.

Tim Verhoeven heeft afgelopen half jaar onderzoek gedaan hoe sociaal ondernemers hun product het beste voor het voetlicht kunnen brengen. Zijn onderzoeksvraag was: ‘’Hoe kan leisure worden ingezet als middel om de zichtbaarheid en bekendheid van sociaal ondernemers in Rotterdam te vergroten, met als doel de consument te activeren?’’ Hiervoor is het beroepsproduct Rondje Next Level door Tim ontwikkeld (een routekaart langs sociaal ondernemers).

Sococo

De start was bij koffiehandelaar Sococo. Deze ondernemer biedt de koffieplukkers, want ja dat moet nog allemaal met de hand gebeuren, een eerlijke prijs. Het branden gebeurt om de hoek, het ontwerp is gedaan door Uit je Kunst, en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen een training barista. Bij de proeverij kregen we een uitleg over het productieproces en waar je op moet letten om de kwaliteit te herkennen. Daaruit kwam vooral naar voren dat een eerlijk verhaal over eerlijke koffie wat mag kosten. | Website

Bakkie Trost

De eigenaresse Iris Veentjer vertelde hoe ze met klei van bouwputten in Rotterdam ‘bakkies’ maakt met tekens waarop te zien is hoe die klei is gevonden en op welke locatie. Zij biedt bij het arbeidsproces mensen een zinvolle dagbesteding waardoor zij wellicht weer vol trots kunnen instromen. Vooral de mokken van Feijenoord vonden gretig aftrek bij de deelnemers. De bakkies zijn een uniek (relatie)geschenk en alleen via de webshop te koop. | Website

Floating Farm

Deze pioniers op het gebied van duurzaam boeren innoveren op alle gebieden en zijn bij uitstek een resilient concept. De stadsbrouwerij, sinaasappels van de Spar, de velden van de Kuip en golfbanen leveren onder andere eten voor de koeien. Zij leveren mest voor telers. Met de universiteit van Delft wordt bekeken hoe de urine verwerkt kan worden. Doel is om onnodig gesleep van producten over de hele wereld tegen te gaan en over en weer elkaars producten te verkopen. Ondertussen staat er een hightech boerderij die een voorbeeld is voor de hele wereld. | Website

Stadsbrouwerij

De officiële opening is in september, maar het productieproces is al in volle gang. Ook hier wordt waar mogelijk innovatie toegepast en de ecologische voetstap zo klein mogelijk gehouden. Naast de brouwerij biedt deze locatie een unieke gelegenheid voor een hapje, drankje, bedrijfs/studentenuitjes. | Website

Naast de route op West wordt ook een tour op Rotterdam-Zuid ontwikkeld. Deze tours zijn zeker aan te bevelen als bedrijfsuitje aan de start van het seizoen bijvoorbeeld. De tours zullen tijdens de Rotterdamse Impactdays ook zeker gepresenteerd worden. Deze worden o.a. door Voor Goed georganiseerd in het najaar van 2021. Houd de website hiervoor in de gaten!

Marjon Schrama vanuit programma EMI Sociaal Ondernemerschap

Recent nieuws van Sociaal Ondernemerschap

Hier vind je ons meest recente nieuws.

Rondje Next Level!

Start Impactmeting Do it!

Studenten MOS onderzoeken hoe sociale ondernemers op Rotterdam-Zuid hun waardepropositie kunnen vermarkten. Concrete plannen worden in mei 2021 gepresenteerd.

Maak een positief verschil!

Optekenen van verhalen – storytelling – als een systematische manier om data te verzamelen en gebruiken. Dat is het onderwerp van afstudeerder Tim Verhoeven.

Samen impact maken voor de stad

Hogeschool Rotterdam en Rabobank Rotterdam gaan samen impact maken voor de stad

Ondernemen in de Afrikaanderwijk

Samen met medewerkers van de Afrikaanderwijk Coöperatie en studenten van de minor Risicomanagement en Gedrag bezocht EMI verschillende ondernemers in de Afrikaanderwijk.

UITNODIGING Webinar Retail branche

Voor studenten en ondernemers organiseert Rabobank Rotterdam samen met EMI een online Webinar.

EMI op Zuid

Blijf op de hoogte blijven van al het nieuws via onze socials:

Ook onze programma’s zijn te volgen via social media.