Hoe ontwerp je een haalbaar tutorprogramma voor Rotterdam?
Hoe ontwerp je een haalbaar tutorprogramma voor Rotterdam?
Studenttutoren010 (ST010)zette studenten als tutor in op Rotterdamse basis- en middelbare scholen. Met ondersteuning gebaseerd op High Dosage Tutoring (HDT), hielpen zij leerlingen met een achterstand in taal of rekenen. Het aanbod was goed, het bereik viel tegen. Onderzoekers van Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie en Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam onderzochten hoe het wél kan: goed en passend in de Rotterdamse ‘Schil om de school’.
Het onderzoek heeft bevestigd dat effectieve tutoring door studenten op basis van HDT in de context waarin het werd aangeboden en uitgevoerd, knelpunten oplevert. In ons onderzoek concluderen we dat tutoring binnen de structuur van Mentoren op Zuid en van Peer tutoring goede alternatieven zijn: ruimte voor inhoud, aandacht voor de soft skills en praktisch uitvoerbaar.
De eerdere aanpak hield zoveel mogelijk vast aan de voorwaarden voor HDT. Met Peer tutoring enbegeleiding binnen de structuur van Mentoren op Zuid ontstaat een tussenvorm van tutoring en mentoring met ruimte voor taal of rekenen én de sociaal-emotionele kant. In het onderzoek is ook gebleken dat de behoefte van scholen is verschoven van puur reken- en taaldoelen, naar de combinatie met soft skills, ofwel de sociaal-emotionele kant, en de toepassing van kennis in de praktijk.
De gelijktijdige inzet voor een hele klas leerlingen (zoals in Mentoren op Zuid) of tutoring door tutoren binnen dezelfde school als de leerlingen (Peer tutoring) maken deze vormen beter inpasbaar en uitvoerbaar met -naar verwachting- een hoger te realiseren bereik.
Lees alle bevindingen in onze onderzoeksrapportage.